تعمیرگاه Airbag, مقالات ایربگ

نحوه عملکرد ایربگ خودرو + فیلم | تعمیرات ایربگ خودرو کاراک

تعمیرات ایربگ

 نحوه عملکرد به موقع ایربگ‌ها تاثیر زیادی در حفظ جان سلامتی سرنشینان در زمان تصادف دارد. پس از تصادف کیسه های هوا در کمتر از 0.4 ثانیه واکنش نشان داده و مانع برخورد سرنشینان با محیط اطراف و داشبورد می‌شود، در صورتی که این واکنش مدت زمان بیشتری طول بکشد، احتمال اینکه در تصادف‌هایی با سرعت بالا جان سالم به در ببرید کم است.

اولین کیسه های هوا در دهه 1950 در خودروها ظاهر شدند و به یک ویژگی ایمنی استاندارد تبدیل شدند که جان هزاران نفر را نجات داده است. بالشتک های بادی در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند و در مکان های فزاینده ای در خودروهای ما ظاهر می شوند. در اینجا، ما به نحوه عملکرد آنها، چه اتفاقی در هنگام خاموش شدن آنها می‌پردازیم و چقدر در محافظت از رانندگان و مسافران به طور یکسان مؤثر هستند.

اگر کنجکاوید بدانید که بشر چگونه به فکر ساخت کیسه های هوا و تعبیه آن در خودرو شد، در این پست به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

 

 تاریخچه ساخت کیسه هوا 

در ابتدا ایده ساخت ایربگ ها یا بالشتک های محافظت کننده در هواپیماهای نظامی برای حفاظت جان خلبانان شکل گرفت، که پس از آن وارد صنعت خودرو سازی شد. اولین بار کیسه هوا در سال 1950 در خودروها به شکل ابتدایی به کار گرفته شد، که به علت معایبی که داشت نتوانست ایمنی خودرو را بالا ببرد و توجه زیادی به داشتن ایربگ در خودرو جلب نشد.

از جمله معایب ایربگ‌های ابتدایی می‌توان به جنس ایربگ‌ها که از پارچه های زبر چتر خلبانان بود، اشاره کرد. همچنین ایربگ‌ها در ابتدا با فشار هوای وارد شده از جلو خودرو پر می‌شدند، که باعث می‌شد کیسه‌های هوا با تاخیر واکنش نشان دهند.

اما با گذشت حدود 10 سال و با تحقیقات گسترده محققان بالاخره توانستند کیسه های هوایی بر پایه عملکرد شیمیایی اسید سولفوریک و همچنین انرژی الکتریسیته بود تولید کنند، که از عکس العمل خوبی برخوردار بود و توانست رضایت بالایی کسب کند.

اولین ایربگ نیز در سال ۱۹۷۰ به جهت بالا بردن سطح ایمنی سرنشینان بر روی خودروها نصب گردید. امروزه سطح کیسه های هوا به حدی بالا رفته است که انواع مختلفی از ایربگ ها مثل زانو، پرده ای، جانبی، کمربند ایمنی در خودروها تعبیه شده است.

 

ایربگ چیست ؟

تاریخچه کیسه هوا

ایربگ یا کیسه هوا چیست ؟

کیسه هوا یا ایربگ یک بالشتک بادی هستند که برای به حداقل رساندن صدمات به رانندگان و سرنشینان آنها طراحی شده است. در هنگام برخورد، آنها به سرعت باد می شوند تا از افراد داخل خودرو در برابر برخورد با سطوح سخت مانند فرمان، داشبورد و یکدیگر محافظت کنند.

ویژگی های ایمنی به گونه ای طراحی شده اند که با کمربندهای ایمنی و مناطق مچاله ( مناطقی از خودرو که برای جذب ضربه های تصادف طراحی شده اند ) برای بهبود ایمنی خودرو استفاده شوند.

ایربگ های امروزی چگونه عمل می‌کنند ؟ 

کیسه های  هوا امروزی از 7 قسمت مهم تشکیل شده اند که شامل موارد زیر می باشند : 

  •  کیسه هوای راننده و سرنشین
  • چراغ هشدار دهنده
  • کلید های صندلی سرنشین
  • باد کننده آتشی
  • مشتعل ساز
  • حسگرهای ضربه و واحد کنترل الکتریکی 

حسگرها نقش مهمی در عملکرد ایربگ های خودرو دارد. در هر خودرو دو حسگر در اطراف خودرو و در محفظه چرخ ها قرار گرفته است که توسط سیم به واحد کنترل الکتریکی متصل می‌باشد. در زمان تصادف و ضربهٔ شدید، یک سنسور الکترومکانیکی به کار می‌افتد و به دستگاه کنترل مرکزی هشدار می‌دهد.

هدف این است که کیسه ها کاملا باد شوند و بالشتکی بین سطوح سخت برای راننده و سرنشینان فراهم کنند. کیسه‌ها فوراً تخلیه می‌شوند تا افراد بتوانند ماشین را ترک کنند یا خدمات اورژانسی برای پاسخگویی به یک موقعیت دستگاه کنترل مرکزی، جریان مدار پر شده خازنی را برای سوزاندن سوخت جامدی که در محفظه ایربگ قرار دارد به کار می‌اندازد.

بخار حاصل از گاز تولید شده به سرعت کیسه را پر می‌کند.  این سنسور دارای محفظه‌ای است که در داخل آن، یک ساچمه قرار دارد، این ساچمه، در حالت عادی به وسیله مگنت جذب شده، از حرکت باز می‌ماند. در هنگام ضربه، برق مگنت قطع شده، ساچمه به طرف ترمینال‌ها حرکت می‌کند و به مدار دستگاه محترق کننده سوخت وصل می‌شود.

 

تعمیرگاه ایربگ خودرو

عملکرد ایربگ

 کیسه های هوا درکدام قسمت خودرو قرار دارند ؟ 

  1. بسیاری از افراد هنگامی که به کیسه های هوا فکر می کنیم، معمولا آنها را در حال باد شدن از روی فرمان خود تصور می کنیم. با این حال، سازندگان خودرو ایربگ ها را در مکان های بیشتری از آنچه فکر می کنید ، نصب می کنند:
  2. کیسه هوای جلو : در فرمان و داشبورد جلوی صندلی سرنشین یافت می شود
  3. ایربگ های زانو : این کیسه های هوا در زیر فرمان راننده و در ارتفاع زانو روی داشبورد جلوی سرنشینان یافت می شوند.
  4. کیسه‌های هوای جانبی : اگر سنسورهای ضربه برخورد جانبی  را تشخیص دهند، این ایربگ ها از قسمت درهای خودرو باد می‌شوند.
  5. کیسه‌های هوای وسط : بهترین دفاع شما در برابر تماس سر بین سرنشینان و رانندگان، این کیسه‌های هویی است که بین دو سرنشین جلو در هنگام برخورد جانبی باد می‌شوند
  6. ایربگ های پرده ای : از سقف یا قسمت بالای درها و پنجره ها برای محافظت از سر افراد باز می شوند.
  7. کیسه‌های هوای کمربند ایمنی : به اندازه سایر کیسه‌های هوای دیگر رایج نیستند، این کیسه‌های هوا محافظت بیشتری از تنه افراد در هنگام تصادف می‌کنند.

در سال 2012، ولوو V40 یک کیسه هوای عابر پیاده را در زیر پنل کاپوت قرار داد. ویژگی ایمنی از سنسورهای مشابه ایربگ های هوای معمولی برای باد کردن کیسه جلوی شیشه جلو با سرعت بین 12 تا 31 مایل در ساعت استفاده می کند. کیسه بیرونی با پوشاندن بخشی از شیشه جلو ، از عابران پیاده و سایر کاربران جاده در برابر ضربه با خودرو محافظت می کند.

تعمیر ایربگ _ رفع روشن شدن چراغ ایربگ

اگر ایربگ عمل نکند چه می شود ؟

وقتی ایربگ خاموش می شود ، چه اتفاقی می افتد ؟ 

در صورت بروز تصادف و عمل نکردن ایربگ‌های خودرو ممکن است چراغ ایربگ خودرو روشن بماند و این نشان از وجود خطای ذخیره شده در یونیت ایربگ یا همان ماژول ایربگ است.

در چنین مواقعی در صورتی که به نمایندگی مراجعه نمایید، یونیت ایربگ خودرو شما را با هزینه گزافی تعویض می‌کنند و با توجه به اینکه به یونیت ایربگ ضربه‌ای وارد نشده است، متحمل هزینه‌های گزافی خواهید شد.

 

مطالب مرتبط : تعمیر ایربگ خودرو جیلی 

 

در چنین شرایطی پیشنهاد ما به شما ریست کردن یونیت ایربگ است. در واقع با خام کردن یونیت ایربگ علاوه بر اینکه قطعه فابریکی خودرو خود را نگه داشته اید، هزینه زیادی نیز پرداخت نخواهید کرد. برای دریافت مشاوره و تعمیر ایربگ خود ، کافیست فرم زیر را پرنمایید و منتظر تماس همکاران ما باشید :

فرم درخواست تعمیرات airbag

برای تعمیر ایربگ خودروهای داخلی و خارجی می توانید با شماره های 02177438544 و 09128079698 تماس حاصل بفرمایید.

 

در فیلم زیر نحوه عملکرد کیسه های خودرو به صورت صحنه آهسته قابل مشاهده است:

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *