تعمیرگاه Airbag, مقالات ایربگ

آیا کیسه ایربگ تعمیر می‌شود ؟

آیا کیسه ایربگ تعمیر می‌شود

در پاسخ به این سوال ابتدا بایستی توضیحاتی در رابطه با جنس کیسه ایربگ و نیز مکانیسم عمل آن داد تا بهتر درک کنیم که منظور از تعمیرات ایربگ خودرو چیست. همانطور که قبلا هم اشاره شد کیسه ایربگ از جنس پلیمری نازک است که به صورت فشرده و تاخورده در قسمتهایی از داشبورد و فرمان و یا صندلی جاساز شده است.

اجزای کیسه ایربگ

هر کیسه ایربگ از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل کیسه هوا ، سنسور و سیستم کیسه هوا می‌شود.

آیا کیسه ایربگ تعمیر می‌شود؟

تعمیر کیسه ایربگ

سنسور وسیله‌ای است که تصادف را شناسایی و دستور پر شدن کیسه هوا را می‌دهد. در واقع پس از برخورد با مانع سنسور که یک سوییچ مکانیکی است حرکت می‌کند و پیام تصادف را به سیستم کیسه هوا انتقال می‌دهد. سنسورها انواع مختلفی دارند مثلا بعضی از سنسورها در شاسی خودرو تعبیه شده اند و اگر از سمت چپ خودرو تصادف کنید فقط ایربگ راننده فعال می‌شود و اگر از سمت راست خودرو به مانعی برخورد کند ایربگ شاگرد فعال می‌شود. این یک مزیت در خودروهایی مدل بالاتر است.

اما در اکثر خودروهای معمولی خبری از سنسور بدنه نیست و سنسور در یونیت ایربگ تعبیه شده است و پیام تصادف را که دریافت کرد به سیستم کیسه هوا انتقال می‌دهد، لازم به ذکر است در این حالت بایستی نسبت به خام کردن یونیت ایربگ اقدام کرد. وقتی سنسوری که در یونیت تعبیه شده است پیام را دریافت می‌کند، دیگر نمی‌تواند پیام جدیدی دریافت کند و در واقع کارآیی خود را از دست می‌دهد.

در این هنگام بایستی نسبت به ریست کردن یونیت ایربگ اقدام کرد تا خطای تصادف پاک شود. اما بعضی از شرکت‌های خودروسازی هستند که یونیت ایربگ یک بار مصرف در خودرو تعبیه می‌کنند که در اینصورت بایستی یونیت ایربگ را تعویض کنید.

سومین قسمت اصلی سیستم کیسه هوا می‌باشد که در واقع مهمترین بخش است. مکانیسم این قسمت به این صورت است که پس از دریافت پیام از سنسور باعث ایجاد احتراق و تولید گاز نیتروژن می‌شود که این گاز پس از تولید در کمتر از یک ثانیه کیسه ایربگ را پر از هوا می‌کند و مانند بالشتی عمل کرده که مانع برخورد سر سرنشینان خودرو با اطراف می‌شود.

کیسه ایربگ چگونه عمل می کند

عملکرد کیسه ایربگ

آیا کیسه ایربگ تعمیر می‌شود ؟

با توجه به توضیحاتی که داده شد تعمیر کیسه ایربگ به دور از ذهن است. چرا که ایجاد احتراق و منفجر شدن کیسه ایربگ مانع از جمع شدن دوباره کیسه هوا می‌شود و بایستی حتما نسبت به تعویض کیسه ایربگ اقدام کنید. حتما با تعمیرگاهی مواجه شدید که بدون تعویض کیسه هوا، تعمیر کیسه ایربگ را انجام می‌دهد، اما بایستی به این نکته توجه کنید که در چنین مراکزی که بدون تعویض ایربگ به تعمیر ایربگ می‌پردازند، مراجعه نکنید ; چرا که در این مراکز تنها پوسته فرمان یا داشبورد یا هر جایی که کیسه ایربگ عمل کرده تعویض می‌شود و کیسه هوایی قرار داده نمی‌شود و در صورت تصادف دوباره ایربگ عمل نخواهید کرد. 

اما در عین حال قطعاتی در خودرو هستند که پس از عمل کردن ایربگ‌ها قابل تعمیر کردن است و نیاز به تعویض آن‌ها نیست. مثلا پوسته داشبورد را می‌توان بدون نیاز به تعویض تعمیر کرد. در چنین شرایطی لازم نیست هزینه گزافی بابت تعویض داشبورد بپردازید. البته برای خودروهای داخلی هزینه تعمیر داشبورد نسبت به تعویض آن تفاوت زیادی ندارد و بهتر است با توجه به متریال ضغیف به کار رفته در خودروهای داخلی نسبت به تعویض داشبورد اقدام نمایید.

چه خدماتی در تعمیرگاه ایربگ کاراک ارائه می‌شود ؟

در تعمیرگاه ایربگ کاراک تمام خدمات تعمیر ایربگ به صورت کاملا حرفه‌ای و توسط افراد متخصص انجام می‌گیرد. در واقع در این مرکز صفر تا صد بازسازی کیسه هوا انجام می‌شود. چنانچه تصادفی داشتید که کیسه ایربگ عمل کرد با مراجعه به این مرکز خدمات زیر برای شما انجام می‌شود.

خرید کیسه ایربگ مناسب با خودرو از بازار ( البته در همان زمان به مشتریان عزیز گفته می‌شود که می‌توانند خودشان نسبت به خرید کیسه ایربگ اقدام نمایند )

در صورت نیاز خرید پوسته داشبورد و یا فرمان ( برخی از خودروها نیاز به تعویض داشبورد ندارند. در رابطه با خرید پوسته داشبورد نیز مشتریان عزیز می‌توانند نسبت به خرید آن اقدام نمایند )

تعوض پوسته داشبورد یا فرمان و جایگزین کردن کیسه‌های ایربگ جدید در خودرو که توسط متخصصین این مرکز انجام می‌شود.

ریست و خام کردن یونیت ایربگ و پاک کردن خطای تصادف از یونیت ایربگ در صورتی که یونیت ایربگ صدمه ندیده باشد. اگر نسبت به خام کردن و یا تعویض یونیت ایربگ خود اقدام نکنید چراغ ایربگ خودرو روشن می‌ماند و حتی با وجود تعویض کیسه‌های ایربگ، پس از تصادف مجدد کیسه ایربگ عمل نمی‌کند.

صداگیری داشبورد خودرو ( بدیهی است که پس از تصادف و تعویض داشبورد و جایگزین کردن کیسه ایربگ، خودرو به صدا می‌افتد. چنانچه نسبت به صداهای خودرو حساس باشید می‌توانید صداگیری داشبورد، ستون، و یا درب‌های خود را به مرکز کاراک بسپارید تا در نهایت خودرویی بی صدا به شما بازگردانند.

توجه ! توجه !

در نهایت به این پاسخ می‌رسیم که فریب مراکز غیر مجازی که بدون تعویض کیسه ایربگ به تعمیر ایربگ شما می‌پردازند را نخورید، چرا که کیسه‌های هوا قابل تعمیر و استفاده دوباره نیستند و این مراکز تنها پوسته داشبورد را تعویض می‌کنند و خودرو را با ظاهری مورد قبول به شما ارائه می‌دهند و از عمل مجدد کیسه‌های ایربگ خبری نیست.

مطالب مرتبط

One thought on “آیا کیسه ایربگ تعمیر می‌شود ؟

  1. ایوب گفت:

    سلام.کیسه هوای هایما ۵ روشن هست و خاموش نمیشه.خطای ۹۰۰۵۱B میده.علت و چکارکنم
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *