تعمیرگاه Airbag, مقالات ایربگ

چگونه ایربگ شاگرد را خاموش کنیم ؟ | تعمیرگاه ایربگ کاراک

غیرفعالسازی ایربگ خودرو

خاموش کردن ایربگ در انواع خودرو

همانطور که می دانیم ایربگ های خودرو نقش اصلی و مهمی در حفظ جان و سلامتی راننده و سرنشینان خودرو دارد و هر چه تعداد ایربگ ها در خودرو بیشتر باشد ضمانت بیشتری برای حفط سلامتی سرنشینان است. انواع ایربگ خودرو در قسمت های مختلفی از خودرو تعبیه شده است که هر کدام حافظ بخشی از سلامتی است.

متاسفانه در حال حاضر بسیار شایع شده است که صاحبان خودرو به دلایل گوناگونی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد نسبت به خاموش کردن ایربگ شاگرد اقدام می نمایند. البته دلایل منطقی و صحیحی هم برای خاموش کردن ایربگ خودرو نیز وجود دارد که به آن ها هم خواهیم اشاره کرد.
دلایل غیرفعال کردن ایربگ خودرو

نحوه غیرفعالسازی ایربگ

از جمله دلایل اشتباهی که باعث می شود رانندگان خودرو ایربگ را خاموش کنند اینست که متاسفانه برخی صاحبان خودرو بر این باورند که به علت مشکل در سنسورهای کیسه‌های هوای موجود در خودروهای داخلی، این کیسه‌ها با ضربات بسیار کم نیز روشن می‌شوند و موجب تحمیل هزینه می‌شود.

همچنین باور اشتباه دوم اینست که متاسفانه بیشتر ایرانی‌ها ایربگ خودرو خود در سمت شاگرد را به منظور جلوگیری از خسارتی که باز شدن ایربگ به تودوزی خودرو وارد می‌کند را خاموش می‌کنند. زیرا در صورت فعال شدن ایربگ خودرو در برخی از ماشین ها مالک خودرو مجبور است که کل داشبورد خودرو را عوض کند که هزینه‌های گزافی را برای آنها ایجاد می‌کند.

و اما سوال اینجاست که اگر خاموش کردن ایربگ کار درستی نیست پس چرا دکمه فعال / غیر فعالسازی ایربگ سرنشین در برخی از خودروها گذاشته شده است ؟

بله در برخی مواقع بایستی نسبت به خاموش کردن ایربگ اقدام کرد مثلا برای کسانی که به صورت تک سرنشین از خودروی خود استفاده می کنند برای جلوگیری از خسارات بیشتر در هنگام تصادفات، و یا زمانی که کودکان کمربند ایمنی خود را نبسته‌ یا فاصله بین صندلی تا کیسه هوا را کم کرده‌اند.

 

تعمیرات تخصصی ایربگ خودرو

دلایل خاموش کردن ایربگ خودرو

نحوه غیر فعالسازی ایربگ در خودروهایی که دکمه فعال / غیرفعالسازی ایربگ ندارند :

  • سیم قطب منفی باتری را باز کرده و به مدت حداقل 15 دقیقه هیچ کاری انجام ندهید. از آنجا مدار ایربگ توسط سیگنال الکتریکی تحریک می‎‌شود در صورت عدم باز نمودن قطب منفی و هر گونه اشتباه در انجام کار، احتمال تحریک و عمل ایربگ وجود دارد. همچنین جهت تخلیه مدار این 15 دقیقه ضروری است چراکه در غیر این صورت احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد.

 

 

  • فیوز مربوط به ایربگ را از جعبه‌فیوز خارج نمایید. برای تشخیص فیوز مربوط به ایربگ به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید.

 

  • کاور داشبورد را به آرامی خارج نمایید.

 

  • سیم مربوط به ایربگ سرنشیان عمدتا زردرنگ است ولی جهت اطمینان دفترچه راهنما را مطالعه نموده و سیم مربوطه را قطع نمایید.

 

  • پنل مربوط به فرمان را خارج نمایید. در این صورت سیم‌بندی‌ها و مدارات زیر آن را مشاهده خواهید نمود که باید سیم مربوط به ایربگ راننده را قطع نمایید.

نحوه خاموش کردن ایربگ در انواع خودرو که دارای کلید مربوطه هستند :

 کلید ایربگ بسته به نوع و مدل خودرو در قسمت‌های مختلفی تعبیه می شود، اما اصولا، کلید ایربگ شاگرد در بخش بغل در شاگرد و برای راننده نیز در زیر فرمان یا در کنسول کنار ترمز دستی قرار دارد. این کلیدها به صورت دوحالته بوده که می‌توانید یکی از حالت‌های فعال یا غیرفعال را انتخاب نمایید.

خودرو 206 دنده دستی

این کلید بسته به نوع و مدل خودرو در قسمت‌های مختلفی تعبیه می‌گردد ولیکن معمولا، کلید ایربگ شاگرد در بخش بغل در شاگرد و برای راننده نیز در زیر فرمان یا در کنسول کنار ترمز دستی قرار دارد. این کلیدها به صورت دوحالته بوده که می‌توانید یکی از حالت‌های فعال یا غیرفعال را انتخاب نمایید.

کلید غیرفعال کردن ایربگ در پژو 206

کلید غیرفعال کردن ایربگ در پژو 206

تیبا

برای فعال و غیر فعال کردنش دقت کنید که ماشین کاملا خاموش باشد و سپس توسط یک چیزی مثل پیچ گوشتی ۲ سو (یا حتی توسط انگشت دست) قسمت متحرک کلید را به داخل فشار داده و به سمت روشن یا خاموش بچرخانید.

برای آشنایی با انواع ایربگ در خودرو به همراه عکس روی لینک زیر کلیلک نمایید :

انواع ایربگ خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *