مقالات ایربگ

ایربگ چیست ؟ | تعمیرگاه ایربگ خودرو کاراک

ایربگ

ایربگ ها یا کیسه های هوا وسایلی شبیه به بادکنک هستند که در صورت برخورد و یا تصادف اتومبیل منبسط می شوند و بالشتک هوا را فراهم می کنند. این بالشتک ها باعث عدم برخورد صورت فرد به داشبورد یا فرمان شده و از ضربه مغزی و موارد این چنینی جلوگیری می کند.

در ادامه می خوانید :

 

کیسه هوا

ایربگ یا کیسه هوا قطعه ای است که ایمنی راننده و سرنشینان را در زمان تصادف یا برخورد اتومبیل فراهم می کند. این قطعه دارای کیسه هایی است که در زمان باد شدن به صورت بالشتک در آمده و از برخورد سر افراد به داشبورد و فرمان ممانعت به عمل می آورند.

کیسه های هوا معمولاً در صندلی های جلو نصب می شوند. اتومبیلی که دارای کیسه هوای کنار راننده می باشد  ، فقط یک کیسه هوا دارد که برای محافظت از راننده طراحی شده است. اگر اتومبیلی دارای “کیسه هوای دوگانه” باشد ، یک کیسه هوا برای راننده و کیسه هوا دیگری برای سرنشین دارد.

ایربگ ، کیسه های نایلونی بزرگ هستند که در صورت تصادف ، بسیار سریع باد می شود. کیسه هوای راننده در قسمت مرکزی فرمان قرار دارد و کیسه هوا مسافر ، در صورت نصب ، در سمت چپ و بالای داشبورد قرار دارد. سایر ایربگ ها را می توان در داشبورد پایین ، صندلی ها ، کمربندهای ایمنی ، ستون های سقف و سازه های سقف یافت. برخی موتورسیکلت ها نیز دارای کیسه هوای جلو هستند.

اجزا ایربگ

اجزا کیسه هوا

اجزا کیسه هوا

1.سیستم انفجار ایربگ

سیستم انفجار کیسه هوا بخشی از یونیت ایربگ است که شامل کیسه هوا نیز می باشد. کار این قسمت  این است که کیسه هوا را به سرعت پر از باد کنند تا به سرعت از برخورد شما با اتاق خودرو جلوگیری نمایند. این سیستم قادر است با ایجاد مخلوط نیترات پتاسیم و سدیم آزید  برای ایجاد گاز نیتروژن ، این اثر تورمی را ایجاد کند. به محض ورود این گاز به ایربگ ، اثر تورم بلافاصله اتفاق می افتد.

2.سنسور تشخیص تصادف

عملکرد ایربگ به تشخیص و عملکرد به موقع این سنسور ها بستگی دارد. این سنسور ها تشخیص می دهند که خودرو با چه شتابی متوقف شده است. هر زمان که ماشین با سرعت بیش از 24 کلیومتر بر ساعت به جسمی برخورد کند یا متوقف شود ، سنسور های تشخیص تصادف اطلاعات را به یونیت ایربگ فرستاده و یونیت ایربگ دستور باد کردن را به سیستم انفجاری ایربگ می فرستد.

3. یونیت تشخیصی

هر بار که وسیله نقلیه خود را روشن می کنید ، این واحد ،  آزمایشی را روی ایربگ انجام می دهد تا از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کند. اگر قبلاً تصادف کرده اید و کیسه هوا شما مورد استفاده قرار گرفته است ، باید وسیله نقلیه خود را به نمایندگی یا تعمیرگاه ایربگ ببرید تا سیستم کیسه هوا را دوباره تنظیم کنند. در غیر این صورت ، واحد نظارت در مورد سیستم کیسه هوا به شما هشدار می دهد.

4. چراغ هشدار

این چراغ ،  اساساً چراغ هشدار دهنده سیستم ایربگ است. وقتی خودرو  شما یک بررسی تشخیصی روی سیستم انجام می دهد ، چراغ هشدار برای چند ثانیه روشن می شود. اما اگر مشکلی در سیستم کیسه هوا وجود داشته باشد ، چراغ هشدار روشن می ماند.

5. کیسه

از پارچه نایلونی نازک ساخته شده و با تا زدن در  داخل فرمان قرار می گیرد.  این کیسه هنگام برخورد با وسیله نقلیه دیگر یا جسم جامد ، در جلو (یا کنار) راننده یا سرنشین جلو باد می شود.

ایربگ چگونه کار می کند ؟

      • وضعیت کیسه هوا توسط حسگرهایی کنترل می شود که میزان وقوع و شدت تصادف را تشخیص می دهند. هنگامی که یونیت ایربگ یا واحد کنترل ایربگ تعیین می کند که کیسه هوا باید به کار گرفته شود ، سیستم یک واحد تورم را تحریک می کند که مواد شیمیایی را بسرعت می سوزاند تا حجم زیادی گاز بی اثر برای تورم کیسه تولید کند.
      • در مورد کیسه هوای جلو ، هنگامی که سر و بالاتنه سرنشین به جلو حرکت می کند و به کیسه متورم برخورد می کند ، کیسه شروع به تخلیه از سوراخ های تهویه در پایه خود می کند .
      • کل روند باد کردن در حدود 100 میلی ثانیه اتفاق می افتد ، تقریباً همزمان با چشم بر هم زدن. این روند به قدری سریع انجام می شود که سرنشین اغلب از عملکرد کیسه هوا بی اطلاع است.
      • تخلیه کیسه های هوای کناری  گاهی اوقات کندتر است زیرا انواع میزان و شدت ضربه های کناری که ایربگ برای محافظت در برابر آنها طراحی شده است ، با ضربه های جلو متفاوت هستند.
      • در فرآیند استقرار کیسه ایربگ ، دود ، گرد و غبار و سر و صدا قابل توجهی تولید می شود. این طبیعی است.

چه زمان ایربگ عمل می کند ؟

برای استفاده از کیسه های هوا برای راننده یا مسافر در هنگام تصادف ، باید حداقل معیارهای زیر را داشته باشید:

      • این وسیله نقلیه باید با سرعتی بیش از 25 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
      • زاویه برخورد در حدود سی درجه در هر دو طرف خط مرکزی اتومبیل باشد(در کل حدود 60 درجه).
      • توجه: کیسه های هوا در جلو در صورت برخورد به سمت عقب یا  در هنگام واژگونی استفاده نمی شوند زیرا در این حالت هیچ گونه محافظت اضافی ایجاد نمی کنند.

انواع کیسه های هوا

_ کیسه هوا راننده و شاگرد

مهمترین و پرکاربردترین نوع ایربگ ، ایربگ راننده و شاگرد است. کیسه هوای شاگرد از کیسه هوا راننده بزرگتر می باشد و علت این امر این است که در جلوی شاگرد فرمان وجود ندارد و به مانع بزرگتری برای جلوگیری از برخورد به قسمت جلو ماشین نیاز است. کیسه هوا راننده در فرمان خودرو تعبیه شده و با قاب های پلاستیکی پوشانده می شود.

در هنگام فعال شدن ، با قدرتی که دارد قاب ها را کنار زده و متورم می شود.


همچنین بخوانید : چگونه تشخیص بدیم خودرو دست دومی که میخواهیم بخریم ایربگ دارد و سالم میباشد


ایربگ راننده و شاگرد

کیسه هوا راننده و شاگرد

_ کیسه هوا جانبی

این نوع از ایربگ در طرفین اتومبیل به عنوان مانعی  بین سرنشین و اتاق خودرو قرار گرفته و نیروی تصادف را جذب می کند. این نوع از کیسه های هوا در صندلی جایگذاری شده اند و طول آنها تا زیر پنجره می رسد و وظیفه حفاظت از سر و گردن را بر عهده ندارد زیرا حفاظت از این قسمت ها بر عهده ایربگ پرده ای است. اما در برخی خودروها کیسه هوا پرده ای ندارند ، ارتفاع این ایربگ هاب جانبی را بالاتر می برند تا از سر و گردن نیز محافظت نماید.

ایربگ جانبی

کیسه هوا جانبی کوتاه

ایربگ جانبی بلند

کیسه هوا جانبی بلند

_ ایربگ پرده ای

کیسه های هوای پرده ای ، در تصادفات همچون پرده ای در سرتاسر شیشه های ماشین گسترده می شوند و دو وظیفه کلی زیر را بر عهده دارند :

      1. مانع پرتاب شیشه های شکسته ماشین به سمت سرنشینان می شود.
      2. در تصادفات جانبی ، حرکت سر و گردن را محدود کزده و از برخورد سرنشین با ستون و اتاق خودرو جلوگیری می کند.

 

ایربگ پرده ای

کیسه هوا پرده ای

_ ایربگ زانو

یکی از قسمت های آسیب پذیر بدن انسان ، زانوی اوست که در نزدیکی و در تماس با داشبورد قرار داد. این نوع ایربگ برای محافظت از زانو طراحی شده است. کیسه های زانو برای محافظت از اندام تحتانی در برابر صدمات ناشی از ضربه داشبورد در برخی از اتومبیل ها نصب شده است.

انواع ایربگ

ایربگ زانو

_ کیسه هوا وسط

ایربگ وسط ، نوعی کیسه هواست که بین سرنشینان جلو باز شده و از برخورد آنها با یکدیگر جلوگیری می کند.

ایربگ وسط

کیسه هوا وسط

_ کیسه هوا عابر پیاده

در این مدل  ، برخلاف سایر کیسه های هوا ، این ایربگ وظیفه محافظت از موتور سواران ، دوچرخه سواران و عابران پیاده ای که با ماشین تصادف می کنند را بر عهده دارد . در این حال کیسه هوا بر روی کاپوت ماشین باز شده و برخورد فرد به خودرو را به حداقل می رساند.

_ کیسه هوا کمربند ایمنی

یکی از آسیب هایی که کمربند ایمنی به سرنشینان ، وارد می کند قرار گرفتن بدن آنها در زیر فشار کمربند است. ایربگ کمربند ایمنی برای جلوگیری از تحت فشار قرار گرفتن بدن سرنشین طراحی شده است.

برخی از تولید کنندگان کیسه های هوا کمربند ، این ایربگ ها را برای ایمنی و کاهش آسیب های ناشی از کمربند ایمنی تولید می کنند.

ایربگ کمربند ماشین

ایربگ کمربند

کیسه های هوای دو مرحله ای نسل هوشمندتری از ایربگ ها هستند که سطح استقرار کیسه های هوا را متناسب با شدت ضربه بهینه می کنند.


برای دیدن قیمت قطعات ایربگ به لینک زیر مراجعه نمایید :

هزینه کیسه های ایربگ


دیگر مسائل ایربگ خودرو

      • لوازمی مانند  نگهدارنده  گوشی که ممکن است عملکرد کیسه هوا را محدود کنند نباید نصب شوند.
      • در جائیکه کیسه های هوا جانبی نصب شده اند ، روکش صندلی ها باید با ایربگ سازگار باشد.
      • سیستم های کیسه هوا به طور معمول دارای یک چراغ هشدار هستند. اگر این چراغ هنگام رانندگی روشن شود ، نشان دهنده نقص است که باید سریعا توسط یک متخصص بررسی شود. ( مرکز تخصصی ایربگ کاراک )
      • کیسه های هوا برای همکاری با کمربند ایمنی در اتومبیل طراحی شده اند. عدم استفاده از کمربند ایمنی ممکن است  باعث افزایش جراحات شود.
      • ممکن است  به طور ناخواسته کیسه های هوا را طی تعمیر خراب کنید ، بنابراین  لازم است تعمیرات را به متخصصین مجرب واگذار کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *