تعمیرگاه Airbag, مقالات ایربگ

چگونه تشخیص دهیم که ایربگ خودرو سالم است ؟ | تعمیرگاه ایربگ خودرو

روشن شدن چراغ ایربگ خودرو

ایربگ خودرو : یکی از مهمترین دستاوردهای صنعت خودروسازی که در جهت افزایش ایمنی سرنشینان طراحی و تولید شده، ایربگ‌ خودرو است. هنگام برخورد شدید خودرو، کیسه هایی در قسمت جلوی خودرو تعبیه شده‌اند که به سرعت از گاز پر شده و از برخورد سرنشینان به شیشه و قسمت جلویی اتاقک جلوگیری می‌کنند.

روشن بودن چراغ ایربگ خودرو

روشن بودن مداوم این چراغ ۵ ثانیه بعد از باز نمودن سوئیچ در خودرو نشان از وجود عیب در سیستم ایربگ است و حتما باید در سریع‌ترین زمان ممکن به رفع این عیب اقدام شود. در صورت وجود عیب در این سیستم به احتمال قوی سیستم ایربگ در هنگام تصادف فعال نخواهد شد. همچنین همواره به یاد داشته باشید چراغ عیب یاب سیستم ایربگ همواره باید در ابتدای باز نمودن سویچ در خودرو حدود ۵ ثانیه روشن باشد و سپس خاموش شود، در واقع طی این مدت زمان ماژول ایربگ سلامتی سیستم ایربگ را بررسی می کند.

تعمیرگاه ایربگ خودرو

روشن بودن چراغ ایربگ خودرو

وجود ایربگ در خودروها

به طور کلی بیشتر خودروهای سواری و کامیون‌ها در کشورهای پیشرفته دارای سیستم ایربگ می‌باشند به هر حال اگر کلمات  SRS و یا AIRBAG  برروی فرمان و داشبورد و قسمت ایربگ کناری حک شده باشد، شما دارای یک سیستم مکمل جلوگیری کننده (Supplemental Restraint system ) در جلو و کنارهای خود هستید. در تعداد کمی از از خودروها روی فرمان یا داشبورد کلمه SIR حک شده است که این هم به معنای سیستم مکمل بادکنندگی جلوگیری کننده است .

(Supplemental Inflatalbe Restraint system)

SRS

ایربگ خودرو

سالم بودن ایربگ در خودروهای کارکرده

در ماه‌ های اخیر که واردات خودرو و قطعات آن ممنوع شد، مشتریان برای خرید خودروهای دست‌ دوم و کارکرده تمایل بیشتری نشان دادند و خرید قطعات اورجینال و نو خودرو مانند ایربگ کاهش یافت. اما در این بین برخی دلالان خودروهایی را می‌ فروشند که ایربگ‌ هایشان عمل نمی‌ کند و همین موضوع می‌ تواند هنگام تصادف حادثه‌ ساز باشد.

به‌ طور کلی سیستم ایربگ یک‌ بار مصرف بوده و به‌ عنوان یک قطعه گران نیز شناخته می‌ شود. به همین دلیل برخی مالکان و دلالان، برای تعویض نکردن ایربگ خودرویی که تصادف داشته، آن را به مراکزی می‌ برند که برخی قطعات این مجموعه را حذف و برای خاموش کردن چراغ هشدار این سیستم از روی پشت پنل، تغییراتی در مدارها و سیستم ‌های الکتریکی ایجاد می ‌کنند. زمانی که چراغ ایربگ خاموش ‌شود، خریدار متوجه این موضوع نخواهد شد.

چگونه می ‌توان به داشتن ایربگ در خودروهای کارکرده و سالم بودن آن پی برد؟

برای این کار باید از دستگاه مخصوص عیب‌‌یاب و بررسی ایربگ استفاده کرد. در این روش کارشناس مربوطه با بررسی مقدار مقاومت تمام ایربگ‌ ها در ECU ایربگ، به صحت عملکرد آن پی می‌ برد. عدد مقاومت ایربگ‌ ها باید مقدار مقاومت تعریف‌ شده کمپانی باشد. همچنین در برخی خودروها باید پیش ‌کشنده کمربند ایمنی نیز بررسی شود.

در ضمن اگر خودرو مجهز به کیسه ی هوای سرنشین بود ، محل آن را چک نمایید تا برآمدگی یا فرو رفتگی در آن قسمت وجود نداشته باشد ، درز های داشبورد باید به درستی روی هم قرار گرفته باشند.

مطالب پیشنهادی مرتبط

انواع ایربگ در خودرو
نحوه عملکرد کیسه هوا + فیلم
چگونه ایربگ شاگرد را در خودروهای کلیددار و بدون کلید خاموش کنیم؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *