مقالات ایربگ

آیا ایربگ ها تاریخ انقضا دارند ؟ | تعمیرگاه ایربگ کاراک

دانستنی ایربگ

کیسه هوا خودرو زندگی عجیبی دارد. بیشتر وقت خود را در مخفی می کند تا اینکه زندگی ما به آن احتیاج پیدا کند. سپس برای چند ثانیه وارد عمل می شود ، سرنوشت خود را برآورده می کند و می میرد. البته در بیشتر خودروها و کامیون ها اصلا ایربگ های خودرو عمل نمی کنند چرا که تصادفی در آنها رخ نداده است که باز شوند. اما آیا این اجزای مهم ایمنی پس از گذشت زمان نیاز به آزمایش و بررسی دارد ؟

در استفاده های اولیه از کیسه های هوا اتومبیل ، چند خودروساز خواستار بازرسی یا تعویض بعد از چند سال شدند. اما فناوری مدرن ، کیسه های هوا را قادر ساخته است تا عمر وسیله نقلیه ای را که در آن نصب شده است ، دوام آورند.

 

تعمیرگاه ایربگ

تعمیرات ایربگ خودرو

 

روزهای اولیه اختراع ایربگ‌ها

کیسه های هوا اتومبیل بخشی از سیستم مهار تکمیلی خودرو (SRS) است. آنها از دهه 1970 وجود داشته و اکنون تجهیزات استانداردی برای هر وسیله نقلیه هستند. از آنجایی که کیسه های هوا فناوری جدید بودند ، تعدادی از خودروسازان هنگام تخمین عمر ایربگ ها احتیاط کردند. به عنوان مثال دفترچه راهنما در مورد وسایل نقلیه هوندا و آکورا در اوایل دهه 1990 ، بازرسی کیسه های هوا توسط فروشنده را هر 10 سال پیشنهاد می کرد.

کریس مارتین ، سخنگوی هوندا آمریکایی می گوید: “این بازرسی به سادگی یک بازرسی بصری و تأیید عملکردهای خودآزمایی بود.”

از طرف دیگر مرسدس بنز کمی محافظه کارتر بود. Diedra Wylie ، سخنگوی مرسدس بنز می گوید: این خودروساز برچسب های تعویض کیسه هوا را روی تمام وسایل نقلیه فروخته شده در ایالات متحده تا سال 2002 نصب کرده است. وایلی می گوید ، پس از سال 2002 ، تحقیقات مرسدس نتیجه گرفت که کیسه های هوا که پس از 1 ژانویه 1992 تولید شده است ، عمر خودرو را حفظ می کنند.

پیشرفت در فناوری ماژول کیسه هوا اکنون اطمینان از کارایی مادام العمر کیسه های هوا را تضمین می کند.

در وسایل نقلیه مرسدس قبل از 1992 با کیسه هوا ، قطعه باید بعد از 15 سال تعویض شود.

 

تاریخ انقضا ایربگ

ایربگ های خودرو در گذشته

 

آیا کیسه هوا منقضی می شود؟

در حالی که برخی از خودروسازان زمان تعویض کیسه هوا را محدود کرده اند ، اما اجزای واقعی بسیار با دوام هستند. تفاوت کلیدی در نوع مهر و موم مورد استفاده برای قرار دادن جرقه زنی کیسه هوا است که به آن اسکیب نیز می گویند. تقریباً همه خودروسازها از روز اول از آب بندی “شیشه به فلز” استفاده می کردندکه بهترین مهر و موم برای محافظت در برابر رطوبت است.

کمپبل (رئیس شورای ایمنی خودرو است و بیش از 25 سال در صنعت کیسه هوا کار کرده است) می گوید: برخی از مدلهای قبلی غیر آمریکای شمالی ممکن است از مهر و مومهای “پلاستیک به فلز” استفاده کرده باشند که آزمایشات عمر خودرو را پشت سر می گذارند ، اما به نظر می رسد در آزمایش های شدید چندان قوی نیستند. یک مهر و موم پلاستیک به فلز در طول سالها بیشتر تجمع رطوبت می کند. این می تواند منجر به خوردگی پایه های الکتریکی در جرقه زن شود و باعث اختلال در عملکرد ایربگ های خودرو می‌شود.

از اواخر دهه 1980 ، قانون گذاران فدرال از همه تولیدکنندگان خودرو خواستند که کیسه هوا را در وسایل نقلیه به عنوان یک ویژگی استاندارد نصب کنند. در سال 1998 ، طبق مقررات فدرال ، کلیه وسایل نقلیه جدید شامل کیسه های هوا دوتایی هستند.

 

خودآزمایی ایربگ های خودرو

مسئولیت تعیین اینکه کیسه هوا به درستی کار می کند به عهده صاحب خودرو نیست. تقریباً هر وسیله نقلیه مجهز به کیسه هوا دارای عملکرد تشخیصی و چراغ نشانگر SRS است که در صورت بروز مشکل ، روشن می شود.

هنگامی که ماشین خود را روشن می کنید ، مدت زمان کوتاهی چراغ SRS روشن می شود و پس از اتمام تشخیص خودکار توسط کامپیوتر خودرو ، خاموش می شود. اگر چراغ یا هرگز [در هنگام راه اندازی] روشن نشود یا روشن شود و روشن بماند ، می تواند مشكلی در سیستم نشان دهد.

 

تعمیرات ایربگ خودرو

سیستم عیب یابی ایربگ خودرو

دوران کیسه های هوای مدرن

دوران مدرن کیسه های هوا دوره ای تعریف می شود که از اواخر دهه 1980 شروع می شود ، زمانی که قانون فدرال برای اجباری شدن کیسه های هوا پیشنهاد شد. با شروع سال 1998 ، در تمام اتومبیل های جدید کیسه هوا دوتایی مورد نیاز بود. کامیون های سبک یک سال بعد این کار را دنبال کردند.

 

نکاتی پیرامون ایربگ برای مصرف کنندگان

  • اگر چراغ SRS در اتومبیل شما روشن یا خاموش شده است ، در اسرع وقت ماشین را به یک تعمیرگاه ایربگ برسانید.
  • اگر از اواخر دهه 1980 تا اواسط دهه 1990 خودروی مجهز به کیسه هوا دارید ، حتما کتابچه راهنمای کاربر را بررسی کنید تا ببینید آیا خودروساز خواستار تعویض یا بازرسی کیسه هوا است.
  • هنگام خرید خودروی کارکرده ، حتماً چراغ SRS را روی خودروی دست دوم بررسی کنید. حتما درزهای ماژولهای کیسه هوا را نیز بررسی کنید تا ببینید آیا چیزی از دست رفته یا نامناسب به نظر می رسد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *