تعمیرگاه Airbag, مقالات ایربگ

معرفی انواع ایربگ در خودرو | تعمیرگاه ایربگ خودرو | تعمیر ایربگ

تعمیرگاه تخصصی ایربگ خودرو

یکی از مهمترین وسیله‌های ایمنی در خودروها ایربگ‌ها می‌باشند که بعد از کمربند ایمنی واجب‌ترین وسیله برای حفظ جان و سلامتی سرنشینان خودرو می‌باشد. متاسفانه در کشور ما هنوز تعداد زیادی از رانندگان وجود دارند که نسبت به این قسمت حیاتی و مهم خودرو بی توجه هستند و اقدامات لازم را جهت راه‌اندازی یا تعمیر ایربگ انجام نمی‌دهند.

همه ما باید بدانیم که ” حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند. ”  پس برای حفظ جان و سلامتی عزیزانمان بایستی نکات ایمنی را حین رانندگی رعایت کنیم.

در اوایل تولید ماشین تنها وسیله ایمنی در خودرو کمربند ایمنی بود که رفته رفته و با پیشرفت علم و تکنولوژی ایمنی خودروها افزایش پیدا کرد و ایربگ‌ها هم جزئی از سیستم‌های ضروری خودرو شدند که حافظ جان و سلامتی سرنشینان خودرو بودند.

در ابتدای تولید کیسه‌های هوا فقط برای راننده و سرنشین جلو تعبیه می‌شد اما شرکت‌های خودروسازی بزرگ به این دو محل تعبیه کیسه هوا بسنده نکردند و برای دیگر سرنشینان خودرو نیز ایربگ‌هایی طراحی کردند.

 

معرفی انواع ایربگ در خودرو

معرفی انواع ایربگ در خودرو

در ادامه با انواع ایربگ‌ها که تاکنون طراحی شده‌اند، آشنا می‌شوید :

به طور کلی 6 ایربگ در حال حاضر طراحی شده است که هر چند در تمام خودروهای امروزی وجود ندارند، اما شرکت‌های خودروسازی هم هستند که اولویتشان سلامت راننده و تمام سرنشینان خودرو است و در تلاش برای تعبیه تمام ایربگ‌های مورد نیاز در خودرو هستند. 

 

انواع ایربگ خودرو شامل موارد زیر است :

 

1- ایربگ راننده و سرنشین

این نوع کیسه هوا در واقع مهم‌ترین و قدیمی‌ترین انواع ایربگ است. با توجه به اینکه بیشتر تصادفات از قسمت جلو خودرو است اهمیت زیادی دارد. این کیسه هوا برای محافظت از راننده و سرنشین جلو طراحی شده است، تا زمان تصادف که فرد به سمت جلو پرتاب می‌شود، از راننده و شاگرد محافظت کند تا به شیشه و داشبورد برخورد نکند.

محل تعبیه این نوع از ایربگ داخل غربیلک فرمان و داشبورد قرار دارد. از آنجایی که سمت شاگرد به علت عدم وجود فرمان ، نیازمند حجم بیشتری از کیسه هوا جهت محدود کردن حرکت سر شاگرد به سمت جلو می باشد، کیسه هوا سمت شاگرد بزرگ‌تر است.

 

معرفی انواع ایربگ در خودرو

ایربگ راننده و شاگرد

 

2- ایربگ جانبی

این نوع ایربگ برای تصادفات از بغل مفید است و در دو نوع کیسه هوای جانبی جلو و کیسه هوای جانبی سرنشین عقب تولید می شود. کیسه‌های هوای جانبی در طرفین خودرو و در قسمت بیرونی صندلی خودرو یا داخل درب خودرو تعبیع می‌شوند و به عنوان واسطه‌ای بین سرنشینان و طرفین اتاق خودرو عمل می کند.

کیسه هوای جانبی از دست، ناحیه دنده، کتف و پهلوی سرنشینان محافظت می کند.

 

معرفی انواع ایربگ در خودرو

ایربگ جانبی

 

3- کیسه هوای پرده‌ای

این نوع ایربگ مانند پرده‌ای در سرتاسر پنجره های خودرو باز می شود و محل تعبیه آن اغلب درون سقف و بالای شیشه‌ها است و زمانی که خودرو واژگون می‌شود یا تصادف از بغل رخ می‌دهد از سرنشینان محافظت می‌کند. ایربگ پرده ای علاوه بر اینکه مانع از پرتاب تکه‌های شیشه شکسته پنجره‌های خودرو به سرنشینان می شود، در تصادفات جانبی ، حرکت سر و گردن سرنشینان را محدود کرده و مانع از برخورد سر سرنشین به ستون های خودرو می شود.

کیسه هوای پرده ای برای محافظت بیشتر از سرنشینان، تا چند ثانیه پس از باز شدن حالت خود را از دست نمی‌دهد در صورتی که بقیه ایربگ‌ها سریعا خاصیت خود را از دست می‌دهند.

 

معرفی انواع ایربگ در خودرو

ایربگ پرده ای

4- کیسه هوای زانو

از آنجایی که یکی از عضوهای آسیب‌پذیر انسان که بسیار نزدیک به داشبورد نیز قرار دارد ، زانوی سرنشینان می‌باشد ، برای محافظت از زانوی سرنشینان ، این مدل کیسه هوا را طراحی کرده اند. محل تعبیه کیسه هوای زانو در قسمت پایینی فرمان است.

ایربگ زانو اولین بار در کیا اسپورتیج بکار رفت و  نوعی آپشن سفارشی و لوکس است که در کنار  6 تا کیسه هوای رایج نصب می‌شود و نسبت به ایربگ‌های اصلی ابعاد کوچک‌تری دارد. هیوندای، کیا، تویوتا، سوبارو و میتسوبیشی، خودرو سازانی هستند که ایربگ زانو را به صورت سفارشی روی خودرو قرار می‌دهند.

 

معرفی انواع ایربگ در خودرو

ایربگ زانو

 

5- ایربگ وسط

در برخی تصادفات سر شاگرد به کتف راننده برخورد می‌کند و اگر شدت تصادف زیاد باشد، هر دو نفر آسیب زیادی می‌بینند. با استفاده از کیسه هوای میانی که بین سرنشینان جلو باز  می‌شود این آسیب ها به حداقل می‌رسد.

جنرال موتورز شرکتی است که برای اولین بار در مورد نصب ایربگ در میان راننده و شاگرد تحقیقاتی انجام داد و در سال ۲۰۱۱ این ایده را روی برخی از خودروهای خود پیاده کرد.

 

معرفی انواع ایربگ در خودرو

ایربگ میانی

 

6- کیسه هوای عابر پیاده

این نوع ایربگ بر خلاف سایر کیسه‌های هوا وظیفه محافظت سرنشینان را ندارد بلکه وظیفه دارد تا عابرین پیاده ، موتور سواران و دوچرخه سوارانی را که به خودرو برخورد می‌کنند را حفظ کند و آسیب ناشی از برخورد را به حداقل برساند. ایربگ عابر پیاده یک فناوری عالی برای حفظ جان عابر پیاده و کاهش آسیب ناشی از تصادف است که بر روی شیشه جلو خودرو و به سمت بیرون قرار گرفته است.

این نوع ایربگ اولین بار توسط شرکت ولوو طراحی شد.

 

معرفی انواع ایربگ در خودرو

ایربگ عابر پیاده

 

7- ایربگ کمربند ایمنی

یکی از آسیب های کمربندهای ایمنی ایجاد جراحت در قسمت هایی از بدن سرنشین در هنگام تصادف و سانحه می‌باشد، این مدل کمربند دارای کیسه هوا برای جلوگیری از آسیب های کمربند ایمنی طراحی شده است.

ایربگ کمربند ایمنی خاص‌ترین نوع ایربگ است که روی تعداد اندکی از خودروها به صورت سفارشی یا آزمایشی نصب شده است؛ فورد، لکسوس و مرسدس بنز شرکت‌هایی هستند که از این فناوری استفاده می‌کنند.

 

معرفی انواع ایربگ در خودرو

ایربگ کمربند ایمنی

تعمیرگاه ایربگ خودرو کاراک در این مقاله سعی داشته است که با انواع ایربگ در خودرو آشنا شوید. برای تعمیرات ایربگ انواع خودرو وارد لینک زیر شوید :

تعمیرگاه تخصصی ایربگ خودرو

مطالب مرتبط

2 thoughts on “معرفی انواع ایربگ در خودرو | تعمیرگاه ایربگ خودرو | تعمیر ایربگ

  1. سام گفت:

    سلام.ایا ایربگ پرده ای در نمونه سراتو مونتاژ قابل نصب هست؟با تشکر

    1. asadi گفت:

      تعمیرگاه ایربگ کاراک : بصورت فابریکی خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *